TEMATY DNI AKTYWNOŚCI: 1. Miejscowość, miejscowość, w której mieszkam 2. Znam swoje miasto- wycieczka 3. Nasze symbole narodowe
CELE OGÓLNE: • Doskonalenie umiejętności wypowiedzi wielozdaniowych na określony temat • Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji i umiejętności ich prezentowania • Bogacenie słownictwa związanego z wyrażaniem uczuć do kraju ojczystego • Kształcenie twórczej ekspresji werbalnej, plastycznej i muzycznej • Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności (miasta, kraju) • Usprawnienie techniki rachunku pamięciowego zakresie 20
TEMAT DNIA: Miejscowość, Miejscowość, w której mieszkam
CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: • Głośno i wyraźnie przeczyta wiersz • Odpowie na pytania związane z treścią wiersza • Zna najważniejsze obiekty w mieście • Zna symbole Polski: hymn, godło, flaga • Czyta i pisze pełną nazwę swojej Ojczyzny • Potrafi powiedzieć kilka zdań o swojej miejscowości • Potrafi zareklamować swoje miasto • Wskazuje ma mapie Europy Polskę, Warszawę, państwa sąsiednie • Pamięta o wielkiej literze w nazwach państw • Dodaje i odejmuje pamięciowo liczby w zakresie 20 • Jest dumny ze swojej miejscowości
METODY: Słowne opowiadanie, rozmowa, praca z tekstem, oglądowe praktyczne działanie, twórcze rozwiązywanie problemów.
FORMY PRACY: Zbiorowa, grupowa zróżnicowana, indywidualna- jednolita i zróżnicowana
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Karty pracy 1-6, mapa Europy, mapa Polski, plan miasta, widokówki: Warszawa, Hajnówka, foldery Hajnówki, kaseta z nagraniem krakowiaka i melodii regionalnej
WIELOKIERUNKOWA AKTYWNOŚĆ UCZNIÓW
CZĘŚĆ WSTĘPNA 1. Termometr uczuć- badanie nastroju uczniów; chętne dzieci wypowiadają się uzasadniając swój wybór 2. Powitanie w kręgu: podanie ręki koledze i mówienie czegoś miłego 3. Wysłuchanie legendy nagranej na taśmie magnetofonowej - o jakiej miejscowości opowiada legenda? 4. Zapoznanie z celami zajęć: -znajdziemy nasze miasto na mapie. Rozpoznamy Hajnówkę na widokówkach i zdjęciach. Przygotujemy krótkie informacje o ważnych obiektach hajnowskich. Nauczymy się czytać plan miasta. Opracujemy trasę wycieczki. Zrobimy klasową mapkę Hajnówki. Wykonamy prace plastyczne. Zorganizujemy zabawę w sklep. Ocenimy swoją pracę 5. Podział na grupy wg wylosowanych liter: H,N,J,K,W (5 grup) CZĘŚĆ GŁÓWNA 1. Wśród zgromadzonych zdjęć, widokówek, odszukaj te, które przedstawiają nasze miasto. Jeśli potrafisz nazwij te obiekty. 2. Przygotowanie słownej reklamy wybranego obiektu. Pytania pomocnicze: Na jakim terenie leży miasto?; Nad jaką rzeką jest położone?; Jak wyglądają domy w mieście?; Co pokażesz przyjezdnej osobie?; Gdzie znajduje się obiekt?; Co ciekawego wiesz o nim?; 3. PRZERWA ŚNIADANIOWA 4. Wykonanie dowolną techniką plastyczną realnego obrazu, co pokażę przyjezdnemu koledze w moim mieście? 5. Spacer na skwerek miejski 6. Zapoznanie się z planem miasta wprowadzenie pojęcia „skala”. Co to znaczy zmniejszyć dwa razy? 7. Odczytanie z legendy objaśnień znaków i szukanie ich na planie. Czytanie nazw głównych ulic. Odnajdywanie swoich osiedli i szkoły. 8. Zabawa ruchowa przy muzyce- Piesi i pojazdy. 9. Czytanie ze zrozumieniem tekstu „Moja miejscowość” 10. Uzupełnianie zdań zgodnie z ilustracją 11. Wyszukiwanie nazw ulic na podaną literę: A…,K…, P.., Z; PRZERWA 12. Każde dziecko wybiera z wyprawki monety i banknoty- 20zł. Postawienie pytania: Do czego posłużą nam pieniążki? 13. Propozycja zabawy w sklep. Wprowadzenie do czynnego słownika dziecka pojęć: ekspedient, klient. 14. Zabawa w sklep. 15. Samodzielne rozwiązywanie zadań wg własnego wyboru 16 Sytuowanie obiektów na planie miasta. Przyklejanie pocztówek z obiektami, zaznaczanie trasy wycieczki turystycznej. 17. Dłuższe wypowiedzi o namalowanych obiektach. Wielozdaniowa wypowiedź o swoim mieście- uczeń zdolny. 18. Słuchanie melodii z kasety: krakowiak i melodia podlaska. Rozpoznawanie i próba nauczenia melodii (piosenki regionalne) CZĘŚĆ KOŃCOWA 1. Uczniowie uzupełniają karty pracy. 2. Nauczyciel przypomina cele, a uczniowie zliczają ile punktów udało im się zdobyć. Zapisują to w dzienniczku. 3. Krąg pożegnalny „Iskierka”
Opracowała nauczycielka kształcenia zintegrowanego w SP nr 5 w Hajnówce- mgr Alina Moroz |